Sjømat og natur bugner av på omvisning i Norges fjordbygder

Thon Hotel Sandven i Norheimsund byr på flott utsikt fra sin beliggenhet i utkanten av fjorden FOTO: AGURTXANE CONCELLON/THD

Landsbyene i fjordene i Norge ser ut som et ganske imponerende tog. Jeg startet mitt besøk i Bergen, der Hansaforbundet en gang monopoliserte handelen. Vel fremme i byen kom jeg umiddelbart over en årlig klassisk konsert på hovedtorget der publikum stod, gjennom hele forestillingen, synlig og respektfullt stille, som i kirken.

Bergen er utrolig fotgjengervennlig, noe som gjør det superenkelt å komme seg rundt og banene er behagelig smarte og slett ikke kjedelige.

Det er ingen overraskelse hva som står på restaurantens menyer. Faktisk ble hele området bygget på torskehandel. Jeg gikk ut av den kjente Bryggen, ned en trekorridor av gamle fiskelager til To Kokker (www.tokokker.no), den eldste fiskerestauranten i byen.

Å gå inn var som å gå inn i noens hjem, så varmt og bosatt var den hytta, så privat og personlig var stemningen.

Jeg var fascinert av elgcarpaccioen og valgte fortsatt en dampet laks og kveite med tilhørende sauser og deretter jordbær med en rabarbrapai. Porsjonene var sjenerøse og måltidet var vakkert presentert, smakfullt og deilig. En lykkelig tid på et lykkelig sted.

Jeg har bodd på det beste hotellet i Bergen, nemlig Bergen Bors Hotel (www.bergenbors.no/en), hvor rom starter fra £146. Luret av to store innganger på den røde løperen, okkuperer den den gamle børsbygningen. Rommet mitt hadde et moderne skandinavisk design med trendy polkaprikkede tepper og alt jeg trengte for et komfortabelt opphold.

Det mest slående ved hotellet er Frescohallen-restauranten, hvor jeg spiste frokost: et stort hvelvet rom med korintiske søyler og veggmalerier av industriscener som minner om Diego Riviera.

Hvis du vil være vitne til magien og mystikken til det spektakulære fjordlandskapet i suveren stil og komfort, anbefaler jeg på det varmeste See the Fjords (seethefjords.com), som tilbyr et «Private Custom Fjord Cruise». Ovenpå, panorama flybridge. Drives av kaptein Svein og har plass til seks personer i enorm komfort, og tilbyr absolutt luksus på turer som kan variere fra tre timer til fire dager, inkludert turer i Hardangerfjord og Sognefjord.

Norge er fossenes land, med ni av de 10 høyeste verden. De hopper fra toppen av enorme klipper og sender den enorme sprayen et betydelig stykke. Mens jeg satt bakerst i båten hans, tok kaptein Svein meg en rørende avstand av et fossende crescendo for lekent å kjenne spruten over hodet. Det var et dåpsøyeblikk.

Med utsikt over havnen og fisketorget mot Bryggen ligger Bjerck-restauranten (bjerck.no) som tiltrekker seg et ungt klientell. Kom tidlig for den beste utsikten. Med gulv-til-tak-vinduer er det ekstremt lyst og stemningen og møblene er hippe og kule. Her skulle jeg smake på deres berømte Prinsefisk, en rett med torsk, asparges, reker, kremet saus, dill og poteter.

Jeg bodde da på Hanseatic Hotel (en.dethanseatiskehotel.no), som ligger fantastisk til ved den kjente Bryggen. Det er rimelig (med rom fra £122) og ryggsekker i gangen bekreftet at dette var et ekte hvilested for reisende.

Hotellet ligger like ved Fløibanen, som tok meg tusen fot til toppen av Fløyen, hvorfra jeg gikk den vakre timelange nedstigningen til Bergen langs sikksakkstier gjennom skog og bekker, med utsikt over byen.

Tidlig neste morgen la jeg ut på utflukt med Go Fjords (gofjords.com), hoppet på en buss fra Bergen for å få mest mulig ut av dagsturen min langs Hardangerfjorden på en åpen dekk-katamaran som tok meg forbi gårder, frukthager og fjell og sjarmerende landsbyer med sine små havner og elegante hoteller.

Den rolige, solide og majestetiske båten stopper ved vakre landsbyer som Eidfjord hvor noen passasjerer har gått av for å se den praktfulle Vøringsfossen.

Den 116 mil brede strekningen som er Hardangerfjorden er opptil 4000 fot dyp. De fleste besøkende kommer om våren eller sommeren når trærne blomstrer, fossene bruser og stiene vrimler av turgåere. Her kjente jeg lukten av de aromatiske treslagene av sølvbjørk og furu og stanset et øyeblikk bare for å sette pris på den dype stillheten og se en fisk reise seg og etterlate sirkler av lyseblå krusninger på overflaten, som fremhever den rolige søvnen fra vannet.

Jeg kom ned til Norheimsund for å bo på Thon Hotel Sandven (thonhotels.com/our-hotels/norway/norheimsund), hvor rom starter fra £128. Den har utsikt over vannet på første rad, og hjertet av hotellet, hvor måltider og møter finner sted, er tradisjonelt med et «kvinnerom» som refererer til tidligere år. Det finnes også et bibliotek og et flygel.

Rommet mitt var i den moderne delen av hotellet, og fra vinduet mitt kunne jeg se den lille øya med trær som støtet inn i midten av vannet og ga utsikten en skala til å sette pris på de snødekte fjellene utenfor.

I løpet av min tid i Norheimsund, blant klingende båter og lekende barn, fotturer og sykling, båtliv og bading, fikk jeg en himmelsk tur gjennom enger og jordbruksland, skog og beite før jeg nådde den vakre og fantastiske fossen som er Steinsdalsfossen.

Her kunne jeg stå bak fossen og se gjennom det brusende vannet uten å bli våt. Og da solen kom frem, kom også en regnbue. Det var et virkelig velsignet øyeblikk.

Etter denne forfriskende turen satte jeg kursen mot La Fiesta, en kjent og betryggende italiensk restaurant drevet av Nandor og hans assistent Attila. Satt ute i solen med utsikt over havnen og de små rekkehusene på fjorden, bestilte jeg pasta med pesto (som var utrolig fersk og deilig) og pizza med pålegg inkludert jalapenos og ruccola.

Denne hytte-hytta er åpenbart populær blant lokalbefolkningen, noe som alltid er et godt tegn.

For et nytt måltid gikk jeg inn på Sånn Mat (sannmat.no) og ble umiddelbart slått av dens renslighet og eleganse, den eneste dekorasjonen var de enkle, men effektive og veldig trendy overdimensjonerte lyspærene designet for å se ut som lykter.

Her nøt jeg en deilig tradisjonell thaisuppe med reker, fløte, lime, sitrongress, limeblad, galangal, løk, chili og ris før en herlig lett wrap med kylling og barbecuesaus.

Norge kan være veldig dyrt, så jeg anbefaler besøkende å skaffe seg et Bergenskort (visitbergen.com) for gratis inngang eller rabatter til mange museer, attraksjoner, turer, restauranter og reise og bruk den til å ta en trikk fra flyplassen til sentrum (passerer gjennom eksotiske navngitte forsteder som Florida, Paradis og Hop) i stedet for å tåle en dyr drosjetur fast i trafikken.

Jeg må snart en tur tilbake til Norge.

Reise informasjon:

Adam reiste med holidayextras.co.uk (0800 316 5678) som tilbyr flyplasslounger på alle store britiske flyplasser og mange internasjonale destinasjoner. I Norge fikk den ekstra støtte fra Visit Norway visitnorway.com